Yoga

Yoga gaat over het verbinden van het lichaam en de mind. Je lichaam en je ademhaling vertellen je altijd hoe het met je gaat, ook als je je daar zelf misschien niet van bewust bent.

Tijdens de yoga sessies leer je de signalen van je lichaam, de mind en je ademhaling beter waar te nemen en hoe daarmee om te gaan. 

Waarom helpt yoga bij autisme?

Mensen met autisme zijn vaak druk in het hoofd en daardoor snel overprikkeld. Wanneer je volledig in beslag genomen wordt door de innerlijke onrust, is het moeilijk om je lichaam en lichaamssignalen waar te nemen. Dan kan yoga je goed helpen om los te komen uit de stroom van gedachten, waardoor je je bewust wordt van je lichaam en je ademhaling. 

Yoga bij autisme kan geschikt zijn bij de volgende klachten:

  • stress- en spanningsgerelateerde klachten: vermoeidheid, slaapstoornissen, spanningshoofdpijnen, burn-out
  • overprikkeling en grenzeloosheid
  • verminderd zelfvertrouwen
  • zelfacceptatie en zingeving
  • paniek, angstgedachten en obsessieve gedachten
  • depressie
  • spijsverteringsklachten
  • rug- en nekklachten
  • trauma

Wat doe je tijdens yoga?

Samen creëren we een op maat gemaakt programma met yogahoudingen en ademhalingsoefeningen die passen bij jouw hulpvragen en mogelijkheden. Daarnaast krijg je tips hoe je de oefeningen in het dagelijks leven kan toepassen.

Je kan de oefeningen die je tijdens de sessies doet ook goed zelfstandig thuis doen. Hieronder vind je een aantal basis oefeningen met audio begeleiding.

Als je overweegt of yoga geschikt is voor jou, maak dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

Praktische informatie

Een yoga sessie duurt doorgaans 1½ uur en kan zowel fysiek als online plaatsvinden.