MENU

2 april 2023 - Bijscholing yogadocenten

“Golven kun je niet tegenhouden, maar je kunt leren surfen” Joseph Goldstein.

Ieder mens krijgt continue prikkels binnen, externe prikkels via de zintuigen: ogen, oren, neus, smaak en tast en interne prikkels van gedachten, gevoelens of emoties. De prikkels worden waargenomen door neuronen, die ze omzetten in een signaal dat naar de hersenen gaat. Normaal gesproken verwerken je hersenen de prikkels zonder dat je het in de gaten hebt. Maar wat als er meer prikkels binnen komen dan de hersenen kunnen verwerken?  Dit is wat we noemen overprikkeling. De gevoeligheid voor prikkels en hoe je daarmee omgaat verschilt van persoon tot persoon. Bij langdurige overprikkeling kan dit uitmonden in angststoornissen, burn-out, depressie.

In deze bijscholing krijg je inhoudelijke en praktische informatie hoe jij als yogadocent via yoga; fysiek, psychisch en spiritueel jouw cursisten kan helpen bij het verminderen en/of voorkomen van overprikkeling. Niet alleen op de yogamat maar ook met oefeningen voor in het dagelijks leven.

In het theoretisch deel gaan we in op:

  • Het herkennen van signalen van overprikkeling bij jezelf en bij je cursisten.
  • Waardoor kan je overprikkeld raken.
  • De verwerking van de prikkels via de neuronen in de hersenen.
  • Wat is de rol van nervus vagus en de psoas in dit proces.
  • Overprikkeling bij mensen met autisme en ADHD.
  • Hoe kan je overprikkeling verminderen en/of voorkomen aan de hand van het 8-voudig pad van yoga.

“Yoga is het beheersen van de bewegingen in het bewustzijn”,  Sutra 2 van Patanjali

In het praktische deel besteden we aandacht aan en gaan we ook zelf ervaren:

  • Asana’s, ademhalings-, ontspannings-, energetische oefeningen en meditaties die geschikt zijn voor in je lessen waardoor je cursisten leren hoe zij overprikkeling kunnen verminderen en/of te voorkomen.
  • Welke oefeningen kan je hen meegeven voor thuis.
  • Hoe kan je dat wat je hebt geleerd direct toepassen in je lessen.
  • Hoe kan je een nieuwe doelgroep aanspreken.

.

.